tirsdag 8. desember 2015

Facebook, den nye klagemuren

I det siste har jeg merket meg at mange legger ut mange sytete statuser på fb. Jeg blir litt sliten av slikt egentlig. Hvorfor skal man på død og liv fortelle alle på vennelista at man har fucka det til for seg selv? At man savner, at man lengter, at man har tråkka feil og må starte livet med blanke ark?



Ja, jeg har lagt ut slike statuser selv, men ikke så mange. Og det har vært for at folk skal forstå hvorfor jeg har vært/blir fraværende. Og for at folk skal forstå at det er faktisk ikke like enkelt alltid.
Jeg møter mye forståelse med en slik status, får noen <3 og gode ord, så er faktisk ikke saken så ille likevel. Men jeg velger å ikke dele så mye slikt på veggen min, for jeg vet at det kan føre til at venner faktisk trekker seg unna. Og det vil jeg ikke.

Jeg har noen slike venner på vennelista mi selv også, og jeg kjenner at jeg blir ganske lei av å lese. Særlig de sytestatusene som jeg vet har meg meg å gjøre! Noen ganger må jeg bare le også, men kjenner det er mest slitsomt. Om noen fucker opp slik at jeg velger å ta avstand, så er det en grunn til det. Jeg vet at før jeg tar avstand til folk, så har jeg vært tålmodig og har prøvd lenge for å få det til å fungere. Så må jeg da lese det på facebook? Hva er meningen? Skal jeg liksom få dårlig samvittighet av det? Jeg må jo leve livet mitt, gjøre det beste for meg selv og ikke minst for barna. Jeg kan stå for det jeg sier og gjør, har ryggrad nok til å stå for alt. Og jeg tar aldri noen avgjørelser uten at de er veloverveid og godt tenkt gjennom.

kom over en veldig fin artikkel i psykologtidsskriftet. der står det blandt annet:
Facebook-syting skaper avstand

Facebook burde vera perfekt for
personar med låg sjølvkjensle, sidan
det å dela opplevingar er viktig for å
bygga venskap. Men i praksis er det
ikkje slik, viser ein ny studie.
     Menneske som loggar seg på Facebook med
      låg sjølvkjensle, har nemleg ein tendens til å
        bombardera venene sine med statusoppdateringar
      om negativt småtteri frå livet. Slik gjer dei seg
        vanskelegare å lika, seier førsteforfattar
amanda Forest til
Psychological Science
Her er link til artikkelen:
http://www.psykologtidsskriftet.no/pdf/2012/305.pdf


Så har man de som deler "nyheter" som er 4-5 år gamle, og poster det som om det skulle være en nyhet. Hva med å sjekke dato på det man leser og poster, og heller kommenterer "gammel artikkel, men intr lesning likevel". Det er mye som kan være relevant, men vær så snill og ikke del om at muslimer nekter barn å ha nisselue og juletrefest. Det var en sak i 2012 om dette, men nisseluene og juletrefest/juleavslutninger fikk de ha likevel. Ikke dra frem saker som faktisk har løst seg, det er ikke nyheter i mine øyne!

Ha en nydelig natt alle gode mennesker :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar