tirsdag 12. januar 2016

STOPP MOBBING!

Det er skjeldent jeg blir så sint at jeg koker, men noen ganger avdekkes det mobbesaker der foreldre, skoler og alle etater burde vært inne og tatt grep!
Barn som mobber har det ikke godt med seg selv, jeg vet ikke om jeg tenker rett nå, men jeg tror de som mobber har lav selvfølelse og/eller har det fælt hjemme. Det kan også være at foreldrenes væremåte skaper mobbeadferd til barna. De mobber for å hevde seg selv, vise hvor tøffe de er, eller som ett rop om hjelp.



De som blir mobbet får arr på skjela, varige arr! Mange sliter med å fungere som voksne, fordi de blir sittende med tanker om at de ikke er gode nok, ikke pene nok, tynne nok eller ikke smarte nok. Det er for mye kroppsfokus blandt barn og unge, ja blandt voksne også, og om man ikke holder seg innenfor de normene som er lagt da blir man hakka på. Er man flink på skolen så blir man mobba, for da er man skolelys og lærerens yndling. Sliter man på skola blir man mobba, for da er man dum.



Jeg har selv blitt mobba i mange år. Først for at da jeg begynte på skolen snakket jeg en annen dialekt enn de andre. Så ble det fordi at jeg snakket før jeg tenkte, og jeg kunne si masse rart. Da jeg ble litt eldre og kom på ungdomsskolen hadde jeg feil klær. Vi hadde ikke råd til merkeklær, og det hadde de fleste andre på skolen. Jeg har vel alltid vært en outsider, men har alltid kunne stått for det jeg har sagt og gjort! DET er jeg stolt av!

Jeg vet hva mobbing kan gjøre med barn, selv fikk jeg spiseforstyrrelser. Og noen ganger føler jeg at jeg ikke er bra nok. Kan også kjenne på at jeg ikke skjønner hvorfor kjæresten min er glad i meg. For jeg er da vel ikke pen nok, tynn nok og slikt. Jeg prøver å ikke fokusere på slikt, men noen ganger klarer jeg ikke la være.
Og nå i disse sosiale media tider, er det mye stygt som dukker opp. Nettmobbing kan være horribelt! Oppfordrer alle foreldre til å holde ett øye med hva barna bedriver på nett.



På facebook følger jeg med på hva Stopp mobbingen ved Tore Sveum jobber med. Det er horribelt hvordan mobbing kan utvikle seg. Det som ser ut til å være en trend nå, er at foreldre kontakter skolen for å varsle om mobbing,  skolen nekter på at det er mobbing der, og foreldrene fortsetter å klage på skolemiljøet. Det ender med at skolen sender bekymringsmelding til barnevernet, som straff for at foreldrene klager. Så blir det undersøkelsessak fra barnevernets side, og i veldig mange tilfeller støtter barnevernet skolen uten å egentlig sjekke hjemmeforholdene til barnet. Det blir sak i fylkesnemda og der er det liten sjangs for foreldre å vinne. Barnet blir da flyttet i fosterhjem.
Det er nesten skummelt å varsle skolene om mobbing slik systemet er nå.

Derfor blir jeg så glad når Tore Sveum reiser rundt i landet og hjelper foreldrene slik at skole, barnevern og alle instanser skal holde fokus på barnas beste. Skolene må få bukt med mobbingen, barnevernet må innse at ting som skjer på skolen er ikke alltid er pga omsorgssvikt i hjemmet. Kommunene må ha ressurser til å tilrettelegge på skolene for dem som sliter. Og ikke minst, foreldre må fortelle barna sine at mobbing ikke er greit, og ikke bare en gang....

Jeg håper at mobbing skal bli straffet hardt, at rektorer/lærere som ikke griper inn og stopper mobbing skal miste jobben. Jeg håper at alle barn skal ha en trygg og god skolehverdag, og at de skal vokse opp til å bli ansvarsfulle, trygge voksne.
Er dette bare noe man kan drømme om? Håpe på? Eller er det en realitet man kan jobbe mot?
Jeg velger det siste, og håper mange er med meg!

Ha en superfin og mobbefri dag alle sammen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar