lørdag 28. november 2015

Gjenbruk er tingen

Jeg følger mye med på Finn.no, spesielt gies bort. Og jeg har møblert leiligheten med stort sett bare brukte møbler som skulle blitt gitt bort.
Det er kjempemye fine møbler som gis bort, eller som selges for under 500,-

Nå holder jeg på å bytte ut endel av møblene mine, slik at det blir mindre å dra med seg når jeg skal flytte. Har fått en 3seter sofa med sjeselong via finn.no. Denne kan også dras ut til sovesofa, og det er litt kjekt om det kommer besøk. Dette er ett bilde av sofaen jeg fikk :)



Jeg jobber også endel med ei hjelpegruppe på facebook,  og når det kommer en forespørsel om div møbler som mangler, så tar det skjeldent lang tid før noen gode sjeler har donert av sitt overskudd.

Det kastes masse fine, brukbare møbler. Ta en tur på gjenbrukstorget, gå litt rundt der og se hva folk egentlig kaster. Det er nesten litt skremmende. Enkelte ting ser helt nye ut!
Jeg vet at mange (og da snakker jeg om mange tusen) som lever langt under fattigdomsgrensen, og som kunne fått slike ting. Men de har ikke mulighet til å hente, eller de har ikke råd til å betale noen for å kjøre det hjem til seg.



Det virker som om overfloden når nye høyder. Hvorfor kan man ikke ha sofaen til den er 'utbrukt'? Må man ha ny sofa annethvert år? Man pusser opp ett rom i huset, og plutselig så passer ikke møblene inn lenger. Hvorfor skal alt være perfekt?
Hvorfor må man bytte TV helst hvert år, og mobiltelefon. De holder jo lengre enn det.



Jeg oppfordrer alle som skal gi bort ting, til å sjekke med hjelpegrupper i nærheten. Kanskje noen virkelig trenger det? Kanskje kan du tilby deg å kjøre det hjem til dem?
Å hjelpe folk i en vanskelig situasjon, er veldig givende :)

Ha en hjelpefull kveld vidre :)

Ps: bilder hentet fra finn.no fra gis bort :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar