lørdag 14. november 2015

Skremmende lesning

Jeg har nå lest og fulgt med litt på terrorangrepene i Paris i kveld. Og det er skremmende lesning. Hva får folk til å sprenge seg selv, og uskyldige mennesker, i luften på den måten der? Hvorfor skyte uskyldige mennesker??

Bildet er hentet fra VG.no

Jeg er ikke den som leser nyheter konstant og bekymrer meg mer enn jeg må. Men akkurat nå kjenner jeg at jeg er litt redd. Hvilken kontroll har vi på at det ikke er terrorister blandt de mange tusen som kommer inn i landet? Hvordan kan vi være trygge på at det er snille, gode folk som kommer hit?
Jeg vil IKKE oppleve dette her til lands:

(Bilde fra google)

Jeg vil holde på troen om at de som kommer er gode mennesker. De har opplevd fryktelige ting i sine hjemland, så da kan vi jo hjelpe noen vi også. På lik linje som andre land i Europa.
Likevel skulle jeg ønsket at vi hadde fått en garanti på at vi stenger terroren ute fra vårt land. At grensene hadde vært litt lukket slik at vi kunne hatt bedre kontroll på hvem som kommer og hvem vi skal nekte adgang.

Jeg er redd for fremtiden, redd for at den trygge og gode tilværelsen i Norge skal endres. Får lyst til å ta med alle jeg er glad i å rømme, men hvor kan man dra?
Hvordan skal verden bli fremover?

Når jeg ser, hører og føler hvor lite som skal til for at det oppstår uvennskap, hat, bitterhet, intriger og drama...... Så ser jeg jo at det er ikke rart det er krig i verden. Men folkens, kan religion og politikk bli temaer man unngår å snakke om?
Man skal uansett møte andre meninger, annen religion med respekt! Uavhengig av hva man mener personlig.

Når jeg nå leser om terroren i Paris, at det ropes Allah akbar før skyting og eksplosjoner, så tenker jeg, kan en religion være så ondskapsfull? Har de blitt hjernevasket? Vurderer om jeg må lese litt mer om dette og sette meg inn i flere religioner enn kristendommen som jeg kjenner. Dette ligner ikke på min barnetro hvertfall. Min mormor sa alltid:

Kombiner dette med Kardemomme loven som sier: 
Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill. Og forøvrig kan man gjøre hva man vil!

Mine tanker går til de pårørende, de som er tatt som gisler og de som ellers er berørt av disse handlingene.
Stay strong folkens, vi må aldri miste håpet om en fredelig verden <3






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar