onsdag 13. januar 2016

Tynn nok for samfunnet?

Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg i en periode nesten daglig høre  at jeg var feit, så jeg trente hardere og spiste mindre. Dette kunne gått veldig galt. På det verste var jeg 29 kg, og klarte ikke spise ett helt eple. Jeg fikk heldigvis hjelp, og klarte å komme meg opp på 48 kg. Det var en hard kamp, men definitivt verdt det! Jeg har aldri fremprovosert å kaste opp maten jeg har spist, men slutta bare å spise. Gikk i store klær, latet som om jeg spiste, og ingen merket noe på veldig lang tid. 



Jeg har ikke hatt store problemer med dette de siste 16 årene, men jeg må tvinge meg selv til å spise til tider. Enkelte dager glemmer jeg å spise, og jeg merker skjeldent at jeg er sulten. Jeg kan ikke ha baderomsvekt i huset, da blir jeg veldig fokusert på hvor tung jeg er.

I fjor skulle jeg bli målt og veid før innsendelse av henvisning til operasjoner. Jeg var da 1.51 høy (kort) og 68,4 kg. Når man regner ut bmi gikk jeg ut fra 68 kg. Dette blir en bmi på 29,82 noe som tilsier overvektig. Hadde jeg vært 69 kg hadde bmi kommet på 30+ noe som tilsier fedme. 




Jeg er ikke overvektig, men jeg er muskuløs. Hvordan skal man få bort kroppsfokuset og slankepress når bmi faktisk legges til grunn før man kan opereres? Jeg vet at jeg ikke er overvektig, men jeg måtte gå noen runder med meg selv for å overbevise meg selv om at jeg ikke skulle slutte å spise! Det er ikke slik det skal være!

Vi må kutte ut bmi målingene, for er man muskuløs blir målingene feil. Muskler veier mer enn fett, og da kan man jo plutselig være topptrent og likevel kvalifisere til slankeoperasjon.
Alle modeller skulle vært 10 kg tyngre, for å unngå slankepresset. 
Nå må verden virkelig tenke seg godt om.




Dette kan fort ende med at folk rett og slett slanker seg til døde. Det er altfor mye reklame både på tv og andre media som går på slanking. Dietter meg her og slankekaffe meg der.  Om man leser seg opp på mye av dette, så er det skadelig for kroppen. 
Hvorfor skal man sitte tynn som skjeletter, når det er skadelig for hjertet? Man oppnår ikke gode resultater ved å slanke på seg hjerteinnfarkt!

Kan vi bli enige om at alle er like mye verdt, uansett vekt og kroppsform? Vil noen gå ned i vekt, skal de gjøre det for sin egen del, ikke for å passe inn i samfunnet. Og de skal få hjelp til å gå ned i vekt på en sunn måte. Her burde det vært tilbud om ernæringsfysiolog og trening gjennom det offentlige. Hvorfor er ikke det innført i alle kommuner?




Vis respekt for alle, helt til de viser at de ikke er verdig din respekt!
En nydelig dag ønskes dere alle sammen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar