fredag 11. mars 2016

Horribelt!!!

I dag leste jeg en artikkel om 3 skoler på Østlandet som har sendt sine ansatte på kurs for å lære seg blant annet hvordan de skal legge en elev i bakken! Jeg kjenner det koker i meg av dette, for vanskelig adferd tyder på at ting ikke et bra for barnet. Det kan være ting hjemme, men også på skolen.

Jeg har selv barn som har hatt veldig utagerende adferd i skolesituasjoner, der var grunnen mobbing og dårlig tilrettelegging av skoledagen for barnet.
(Barnet har ADHD forresten, bare så det er sagt)

Jeg har selv måtte lagt barnet i bakken for å beskytte andre som var tilstede og barnet selv. Men det har vært absolutt siste utvei!
Og, det tar mye lengre tid for ett sint barn å roe seg ned om h*n blir holdt fast eller lagt i bakken. Det skal også føres tvangsprotokoll for hver gang ett barn blir holdt fast/lagt i bakken. Men dette skjer veldig skjeldent.

I enkelte tilfeller er det som å kaste bensin på bålet. Barnet blir ekstra sint av å 'miste kontrollen' over seg selv.

Jeg skjønner det kan være en utfordring for skolene når barn utagerende,  men hva med å la barnet roe seg ned, så ta en prat om hvorfor ting ble slik?
Hvorfor skal ikke barna få fortelle hvorfor reaksjonen ble så kraftig, hva kunne vært gjort annerledes, er det ting skolen kan gjøre for at barnet skal slippe å bli så sint?

Spørsmålene er mange, og svarene er enda fler. Det er mange løsninger på ett spørsmål. Men jeg tror nok ikke løsningen er å sende lærerene på kurs for å legge barn i bakken og bli fysiske i slike situasjoner. Da er det også større sjanse for at de selv blir skadet. En sint person får uante krefter, og har ikke helt kontroll over styrken sin.

Jeg har stor tro på at om barn blir hørt og sett, og det blir tilrettelagt for barna som trenger det, så blir det mindre utagering også. Barn i dag har så mye de ikke får lov til å gjøre, hvertfall om man sammenligner hvordan det var for 30 år siden.

Se barna, lytt til dem, finn løsninger som kan fungere for alle parter. Men for all del, ikke hold fast og vise makt på den måten. Det er ett overgrep!

Ha en nydelig dag vidre alle sammen :)

Her er link til artikkelen for dem som vil lese den:

http://www.nrk.no/buskerud/laerer-a-legge-utagerende-elever-i-bakken-1.12845957

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar