søndag 27. mars 2016

Regler, rutiner og konsekvenser

Barn er utspekulerte, og de finner fort ut hvordan de kan sno foreldrene rundt lillefingeren.
Derfor trenger de regler å forholde seg til, om reglene ikke blir overholdt trengs det konsekvenser slik at barnet lærer seg at det ikke er lurt å bryte reglene. Dårlige valg gir negative konsekvenser, mens gode valg gir positive konsekvenser.

I mange hjem uteblir konsekvensene, for mange mener det er nok å si til barn at "dette er ikke akseptabelt" og lar det bli med det. Da lærer jo barnet at om jeg gjør noe galt så skjer det jo ingenting. Da blir ikke grensen for å bryte reglene så veldig lav.

Jeg kjenner endel barn som faktisk er sjefen hjemme til seg, og det er jo ikke slik det skal være. Ett barn skal ikke bestemme alt i hjemmet, og da mener jeg alt. Hva det skal være til middag, når og hvor alt av klær og utstyr skal kjøpes, kreve belønninger for absoultt alt.

Når barnet ikke kan smøre seg ei brødskive selv, i en alder av 10-12 år, for "om jeg nekter å gjøre det blir mamma/pappa bekymret for at jeg ikke spiser nok og lager maten til meg". Dette er egentlig veldig vanlig.

Hvor ble det av at barn skal lære seg å bli selvstendige individer som skal fungere godt den dagen de flytter hjemmefra? Skal man sy puter under armene på dem, så lærer de ikke å bli selvstendige. Skal alle valg og avgjørelser tas for dem, lærer de ikke å gjøre dette selv.

Og med valg og avgjørelser mener jeg ikke om når de skal få dra med seg foreldrene til butikken for å kjøpe fotballsko til 1000 kr, når de skal kreve at "nå drar vi på butikken og kjøper alpinutstyr" eller kreve hva som skal være til middag.

Helt greit at barn skal få være med å bestemme menyen hjemme, men ikke hver dag hele uka. De må få servert andre ting enn bare favorittrettene sine. De må få utvide horisonten når det kommer til mat. De må utfordre seg selv til å smake på ny mat.

Gode rutiner, helt vanlige husregler og konsekvenser for dårlige valg er veldig viktig for barns utvikling og læring på veien til å bli voksne og ansvarsfulle mennesker. Aldri glem det!

Ha en super dag videre alle sammen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar