mandag 22. februar 2016

Gammel nok?

Noen ganger må jeg spekulere litt. Man regnes som myndig når man er 18 år, da skal man kunne ta beslutninger som har med seg selv og gjøre, og man skal bli respektert for sine beslutninger.
Akkurat den biten skjønner jeg.

Men, hva når andre bare tar beslutninger på vegne av deg? Hvorfor gjør de det? Vet de hva som er best for deg, eller hva du vil?
Hvordan kan noen ta en slik kontroll over ditt liv?

Jeg blir egentlig litt forbanna når slikt skjer jeg, for da føler jeg at den personen som tar valg for meg mener jeg er for dum til å kunne ta beslutninger selv. Min mormor sa alltid 'Tror du jeg er født i går  og tørka i bakerovnen?' Dette sa hun isteden for å spørre om de virkelig trodde hun var helt blåst mellom ørene.

Jeg har ikke alltid tatt rett beslutninger i mitt liv, men jeg kan stå for alle sammen. Og ikke minst, jeg har lært. Jeg har lært meg å tenke godt gjennom hva konsekvensene blir for hvert valg jeg tar, og jeg tenker som en sjakkspiller. 3-4 trekk fremover. Da kan jeg ta gode og veloverveide beslutninger for meg og mitt liv.

Når det da tas beslutninger for meg, som jeg ikke har noe jeg skulle uttalt meg om, da blir jeg irritert. Jeg tenker lenger fremover enn mange andre, og tenker over både positive og negative konsekvenser. Så jeg føler ikke at andre skal ta beslutninger på mine vegne.
Jeg skal ikke føle at jeg er for dum til å bestemme selv, jeg er langtfra dum! Jeg er voksen nok til at jeg kan få spørsmål om ting som har med meg og mitt liv å gjøre, og jeg skal klare å svare for meg uansett hva som måtte komme.

Noen ganger ser jeg at folk tar slike beslutninger på andres vegne for å slippe å ta stilling til enkelte ting. Det de ikke tenker på, er at det skinner gjennom uansett. Og sannheten kommer alltid frem, kanskje ikke i dag eller i morgen. Men om ei uke, en mnd, ett år.. Da er det litt dumt å ha skutt seg selv i foten, for det er kun deg selv det går ut over.

Tenk gjennom en ekstra gang før du tar en beslutning på andres vegne. Og nå snakker jeg ikke om dem som er demente og faktisk ikke kan ta egne beslutninger. Jeg snakker om oppegående folk. Ikke få noen til å føle seg dum eller ekstra liten, bare for at du tror du vet hva som er best for vedkommende. Da er det bedre du lufter tanken din og spør om vedkommende er enig med deg.

Ha en nydelig dag videre folkens. Jeg skal snart ut i sola og kose meg litt :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar