søndag 21. februar 2016

Tanker om ett sårt tema.

Når jeg holder på med ett eller annet prosjekt, så kverner tankene ganske mye. Hva, hvem, hvorfor, hvordan? Som regel er det så mange tanker på en gang, at jeg sliter med å plukke ut en og en og få tenkt gjennom før jeg går til neste.

Dette er ganske slitsomt, men veldig vanlig ved ADHD. Egentlig klarer jeg fint å leve med dette, men noen av tankene kan gjøre meg usikker på meg selv og min situasjon. Og det er en ganske vond følelse å gå med.

Jeg har jo en stygg uvane med å snakke før jeg tenker også, og da kan jeg tenke mye i ettertid. Sa jeg noe galt? Ble det tatt ille opp? Skulle jeg ordlagt meg på  annen måte? Så sliter jeg med selvfølelsen igjen. Kan få dårlig samvittighet for ting jeg har sagt, uten at det egentlig er grunn for det.

Alle som kjenner meg vet at jeg aldri mener noe vondt med det jeg sier. Jeg er bare litt for rett frem, og ting som høres bra ut inni hodet, kan komme ut litt feil. Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde gått på medisiner, for da er man ikke fullt så impulsiv i kommentarene. Men samtidig, så blir man ikke seg selv fullt og helt på medisiner.

Jeg tenker altfor mye noen ganger, og det er ikke spesielt bra. Om man overtenker ting så kommer man skjeldent frem til noe positivt.
Noen ganger får jeg ett snev av angst når jeg grubler for mye. Har jeg såra noen ved å si det jeg sa? Blir jeg oppfatta som syk i hodet for at jeg gjorde slik? Har jeg ødelagt ett godt vennskap for at jeg sa/gjorde det der?

Veldig få som i det hele tatt vet at jeg får angst av slikt. Det er liksom ikke det letteste å snakke om på en måte. Men veldig greit å kunne skrive det, likevel om det ikke er mange av dere som kjenner meg i det virkelige livet. Kanskje dere kjenner noen som er på samme måte?

Men nå skal jeg ta en tenkepause og finne på noe positivt tror jeg. Bod 2 er ferdig til bruk og kopper er vasket. Nå blir det å kose seg litt og evt finne på noe lurt etterhvert :)

Ha en nydelig kveld alle sammen :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar